torstai 27. helmikuuta 2014

Ruohonleikkurin moottorin purku ja kasaus

Tänään tutustuimme ruohonleikkurin moottorin rakenteeseen. Olemme aiemmin tutustuneet luennoilla auton moottorin toimintaan mutta tänään pääsimme ihan oikeasti katsomaan, mitä kuorien sisältä löytyykään. Kyseessä oli siis kaksitahtinen ilmajäähdytteinen ottomoottori, joka on rakenteeltaan yksinkertaisempi kuin nelitahtiset ja ruiskutustekniikalla varustetut auton moottorit. Toisaalta nämä on hyvin varmatoimisia ja edullisia valmistaa, joten niitä käytetään edelleen ruohonleikkureissa. Tehtävänanto oli hyvin yksinkertainen: pura ja kasaa moottori niin, että yhtään osaa ei jää pyörimään pöydälle. En ole itse koskaan omistanut mopoa ja autojen kanssakin olen selvinnyt lähinnä öljyjä, renkaita ja suodattimia vaihtamalla, joten moottoreiden rassaus ei ole minulle ennestään tuttua. Tehtävä oli mielenkiintoinen, tosin moottorit olivat irrallaan ruohonleikkureista ja ne ovat olleet muutamia vuosia opetuskäytössä (jokunen osa on hävinnyt matkan varrella), joten emme todellisuudessa päässeet kokeilemaan, olisiko moottori lähtenyt käyntiin vielä meidän kasauksemme jälkeenkin. Meillä oli myös kyseisen moottorin ohjekirja käytössä, mutta purkaminen eteni sitä vauhtia, että aika pian tuo paperinippu siirrettiin syrjään ja päätimme edetä siinä järjestyksessä kuin mitä osia sai irti.






Siinä se nyt oli. Moottori purettuna ja kaikki osat pöydän päällä levällään. Enää tehtävänä oli saada moottori kasaan. Yritin pitää koko ajan mielessä, mikä oli osien purkujärjestys mutta loppujen lopuksi osia oli niin paljon, etten enää muistanut täysin varmaksi, mikä oikea purkujärjestys olikaan. Päätin kuitenkin tehdä muistiinpanot moottorin kasauksesta ja sainkin aikaan tällaisen listan:

  •  työnnä kiertokanki kampikammion sisään
  • aseta männänrenkaat mäntään oikeille paikoilleen ja käytä apuna männänrenkaan puristinta painaessasi mäntää alaspäin kampikammiossa olevaan reikään
  • kiinnitä kiertokanki kampiakseliin
    • tarkista, että kampiakseli menee oikein päin
    • kampiakselin toisessa päässä on kiila, joka lukitsee hammasrattaan
  • aseta nokka-akseli ja venttiilinnostimet paikoilleen
  • tarkista kampi- ja nokka-akselien kohdistus
  • laita öljypohjan tiiviste paikoilleen
  • kiinnitä öljypohja ruuveilla
  • kiinnitä huohotinkammion kansi ja muista laittaa jäähdytyslevy samalla
  • aseta kannentiiviste paikoilleen ja kiinnitä sylinterin kansi
  • kiinnitä vauhtipyörä ja aseta kiila paikoilleen
  • kiinnitä kuulakytkin
  • kiinnitä huohotinputki ja imusarja (putken pätkä)
  • kiinnitä polttoainesäiliö ja kaasutin
  • aseta jousi ilmaläpän ja kaasuttimen välille
  • kiinnitä pakoputki pulteilla
  • aseta sytytystulppa ja sytytysjohdin paikoilleen
  • kiinnitä ilmansuodatin kaasuttimen päälle
  • kiinnitä suojakotelo ruuveilla

 Ei minusta vielä tällä harjoittelulla pienkonemekaanikkoa tullut, mutta oli hauska huomata, että moottorin osien välillä on jokin yhdistävä punainen lanka, miksi ne ovat ylipäänsä osa moottoria. Myöskään koneteknologian luennot eivät ole menneet hukkaan, sillä pystyin omasta mielestäni melko hyvin kärryillä, vaikka en osaisikaan selittää jokaikisen prikan ja nippelin tarpeellisuutta.

Männän asennusta

kampiakseli


kiertokangen ja kampiakselin välinen liitos

Kuvassa näkyvä muovinen hammasratas toimii öljypumppuna

Kiilan asennusta paikoilleen




Kuulakytkin



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti